Malim i jednostavnim koracima moguće je postići velike stvari.
Kako djeca i mladi mogu očuvati podzemne vode?
Društvena okolina, obrazovne institucije te kućni odgoj jedni su od temeljnih elemenata koji utječu na razvoj djece i mladih u zrele odrasle osobe. Znanje i ponašanje koje usvoje u procesu fizičkog i emocionalnog razvoja bit će temeljne smjernice prema kojima će se voditi kada pridruže svijetu odraslih. Stoga je iznimno važno sustavno educirati djecu i mlade o ponašanjima koji potiču pozitivan društveni razvoj i ostvaruju bolju kvalitetu života zajednice u kojoj djeluju. U skladu s time, izdvojili smo pet koraka kojima će djeca i mladi svojim trudom doprinijeti očuvanju podzemnih voda, a usvojeno znanje jednoga dana prenijeti mlađim generacijama.
1. Učenje i podučavanje
Podzemne vode su nevidljivi, ali nezamjenjivi resurs koji nas sve održava na životu. Kako bi djeca i mladi osvijestili njihovu važnost, ali i problem negativnog čovjekovog utjecaja na njihovo očuvanje, važno je pokrenuti edukativni razgovor. Radi se o razgovoru koji se temelji na argumentima potkrepljenima činjenicama koje će biti jasno „zato“ na svako „zašto“ koje postave naši mlađi sugovornici. Djeca i mladi traže smisao stvari, stoga je iznimno važno da su odrasli i sami educirani kako bi efikasno osvijestili mlađe generacije.
2. Štednja vode
Kada štedite vodu, direktno doprinosite zaštiti podzemnih voda. Jednostavni koraci poput isključivanja slavine pri pranju zuba ili skraćivanje vremena tuširanja mogu učiniti veliku razliku. To su jednostavni elementi koja će djeca i mladi brzo prihvatiti, posebno ako im se jasno istakne kako se pozitivne stvari u društvu ostvaruju ako promjene krenu od nas samih.
3. Eko-špijuni
Djeca i mladi najbolji su eko-špijuni. Naime, svojom igrom i čestim „istraživanjima“ po kući i prostorima škole, prvi će primijetiti stvari koje svakodnevni raspored ne dopušta odraslima. Tako će primijetiti i skriveno curenje vode koje može prouzrokovati veliku potrošnju tog dragocjenog resursa. Zato je dužnost svakog eko-špijuna da dobro pripremi svoja „špijunska“ čula i prijavi svako curenje svojim roditeljima ili učiteljima.
4. Sudjelovanje u akcijama čišćenja
Uključivanjem djece i mladih u lokalne akcije čišćenja, ne pomaže se samo ukloniti otpad koji je često veliki zagađivač podzemnih voda, već stvara pozitivne prakse koje će djeca pretočiti u svakodnevno ponašanje. Kako bi akcije čišćenja imala još snažniji utjecaj na razvoj dječje svijesti, bilo bi dobro u njih implementirati i edukativne elemente koji će pružiti dodatnu vrijednost aktivnostima čišćenja. Prema tome, akcije čišćenja trebaju biti spoj edukativne zabave i aktivnosti kojima će se razvijati svijest o važnosti očuvanja okoliša, ali i izgraditi nezaboravne uspomene.
5. Recikliranje i pravilno odlaganje otpada
Recikliranjem i pravilnim odlaganjem otpada, sprječava se prodor štetnih kemikalija u korita podzemnih voda. Stoga je iznimno važno od malena učiti djecu pravilnom razvrstavanju otpada i važnosti recikliranja za budućnost. Kako bi djeca efikasnije usvojila znanje o recikliranju, bilo bi dobro edukacije učiniti zanimljivijima. Pripremite malu eko-školu i nakon predavanja o važnosti očuvanja okoliša, održite nagradni kviz kojim ćete provjeriti usvojeno znanje.
Kroz edukativnu igru i učenje, djeca i mladi mogu se transformirati u ozbiljne ambasadore očuvanja podzemnih voda, dokazujući kako male promjene u našim svakodnevnim navikama mogu imati snažan pozitivan utjecaj na naš ekosustav. Njihovim usmjeravanjem na konkretne korake očuvanja okoliša i osvještavanjem o odgovornosti svakog pojedinca u tom procesu, postavlja se važan temelj za kvalitetniju i održiviju budućnost našeg planeta.